Excavating Contemporary Archaeology er en udstilling om vores fælles europæiske kulturarv fortolket af otte samtidskunstnere; Sven Augustijnen (1970, BE), Sammy Baloji (1978, CD), Haris Epaminonda (1980, CY), Aziz Hazara (1992, AF), Cristina Lucas (1973, ES), Hwayeon Nam (1979, KOR) Amalie Smith (1985, DK) og Francisco Tropa (1968, PT). Som arkæologer på feltarbejde har kunstnerne udvundet, udvalgt og vurderet dét, som de mener, er værd at gemme til dem, der kommer efter os. Et fælles tema for flere af værkerne er spørgsmål om bevaring af objekter, tid, billeder og kultur.
Den europæiske kulturarvs skæbne har længe været bestemt af museale praksisser. Noget trækkes frem i lyset, og andet vrages, glemmes, overses eller overhøres. I Excavating Contemporary Archaeology sætter kunstnerne sig i museet sted, når de beslutter, hvad de vil bringe ind i udstillingen. Med projektet tager institutionen aktivt et skridt tilbage og lader kunstnerne råde over, hvordan vores samtids kulturarv skal fremstilles. Udstillingen bliver derved et eksempel på, hvordan kunsten kan give plads til flere fortællinger om identitet og tilhørsforhold i det globale samfunds historieskrivning.
Udstillingen er kulminationen på et projekt skabt på foranledning af Kunsthal Aarhus i samarbejde med Mucem (Marseille, FR), Point Centre for Contemporary Art (Nicosia, CY) og AIR Antwerpen (Antwerpen, BE). Projektets udgangspunkt har, fra starten i 2018 været, ikke blot været at forbinde institutionerne og landene, men også at invitere europæere til at gentænke betydningen af kulturarv, og hvordan vi opfatter, behandler og bevarer den gennem kunst.