Kunsthal Aarhus Skulpturpark
FOS, Henriette Heise, Jillian Mayer, Jimmie Durham, Ronan & Erwan Bouroullec, Uffe Isolotto, Willy Ørskov. Jonas Frederiksen

Spaceframe Complex. Foto: Mikkel Kaldal
Spaceframe Complex. Foto: Mikkel Kaldal

I anledning af Kunsthal Aarhus’ 100 års jubilæum i 2017 er parken omkring Kunsthal Aarhus blevet til en skulpturpark med værker af danske og internationale kunstnere. Kunsthal Aarhus Skulpturpark får løbende tilføjet flere kunstværker og giver dermed mulighed for at lade forbipasserende opleve og sanse kunst i det offentlige rum på alle tider af døgnet.

Søren Thilo Funder, Dutch’n’Dutch (What the hell are YOU? What the hell ARE you?), 2021. Foto: Enneke Hempen
Søren Thilo Funder, Dutch’n’Dutch (What the hell are YOU? What the hell ARE you?), 2021. Foto: Enneke Hempen

Nuværende

Kunsthal Aarhus store værk Spaceframe Complex åbnede sine porte for offentligheden i november 2020. BOOK SPACEFRAME COMPLEX

Værket Hypernormalization af kunstneren FOS fungerer som indgangsportal til Kunsthal Aarhus Skulpturpark. FOS’ værker viser ofte, hvordan vores liv er formet af idéer

Søren Thilo Funders skulptur Dutch’n’Dutch (What the hell are YOU? What the hell ARE you?) portrætterer to fiktive versioner af bodybuilder og skuespillerikonet, Arnold Schwarzenegger, der krammer med sig selv

Da Kunsthal Aarhus i 2017 fejrede hundredårsjubilæum, blev parken omkring den gamle kunstbygning indviet som skulpturpark. Brødrene Ronan & Erwan Bouroullec designede en serie af siddeinstallationer under den samlede titel OUI.

Sort Granit fra Congo er skabt af den århusianske kunstner Willy Ørskov i 1977.

Jimmie Durhams monumentale skulptur Pagliaccio non son (DK: Jeg er ikke en klovn) er en stor maghognitræstamme fra Congo, der oprindeligt blev importeret til Tyskland for at ende som træfinérsplanker til eksklusive lystyachts – men som skulptur har den fået nyt liv.

Henriette Heises flade planet er landet i Kunsthal Aarhus Skulpturpark. Udmattet og halvt skjult ligger The Flanet i græsset mellem kunsthallen og de to hvide kloder, der på hver deres lave sokkel markerer den oprindelige indgang til kunsthallen

Kommende

Tidligere

Slumpies af Jillian Mayer er en serie af farverige skulpturer placeret foran den gamle indgang til Kunsthal Aarhus. Slumpies er designet som ergonomiske skulpturer du kan slænge, sidde, ligge eller stå på, alt imens du tjekker din mobiltelefon

Uffe Isolotto, Universal Serial Bus, 2018

Nat Bloch Gregersen & Matilde Mørk, Theta Wave / Solidarity is not Old Fashion / Follow the Horse II, 2017

Støttet af

FOS, Hypernormalization, 2018. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
FOS, Hypernormalization, 2018. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Willy Ørskov, Sort Granit fra Congo, 1977. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Willy Ørskov, Sort Granit fra Congo, 1977. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Ronan & Erwan Bouroullec, OUI, 2017. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Ronan & Erwan Bouroullec, OUI, 2017. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Ronan & Erwan Bouroullec, OUI, 2017. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Ronan & Erwan Bouroullec, OUI, 2017. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Jimmie Durham, Pagliaccio non son, 2011. Foto: Malte Riis / Kunsthal Aarhus, 2019
Jimmie Durham, Pagliaccio non son, 2011. Foto: Malte Riis / Kunsthal Aarhus, 2019
Henriette Heise, The Flanet, 2019. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Henriette Heise, The Flanet, 2019. Foto: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2019
Sophia Ioannou Gjerding, Rebreather: The wind as a drunk. Photo: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2020
Sophia Ioannou Gjerding, Rebreather: The wind as a drunk. Photo: Mikkel Kaldal / Kunsthal Aarhus, 2020