Skoleforløb

Gratis klassesæt: En kunstnerbog om lerskabelse af Amalie Smith / En arbejdsbog om kulturarv af Heine Carlsen

Hvis du ønsker et gratis klassesæt af bogen er du velkommen til at henvende dig i Café Kunsthal eller på learning@kunsthal.dk

Hæftet, som består af en kunstnerbog i 3D og en arbejdsbog, er udgivet som en del af det EU-støttede kulturarvsprojekt Excavating Contemporary Archaeology.

I forbindelse med sin udstilling Clay Theory i Kunsthal Aarhus, har Amalie Smith skabt en kunstnerbog med en historie om ler og de fortællinger, mennesker har skabt om leret. Ligesom udstillingens videoværk er bogen i 3D.
Arbejdsbogen er henvendt til skoleelever i alderen 11-15 og alle andre interesserede. Bogen kan bruges i klasseværelset eller som et grundlag for samtaler om kulturarv i familien. Amalie Smiths bidrag giver eleverne kunsten i hænderne og tilbyder dem bogstaveligt talt en ny måde at se kunst.

Kunsthal Aarhus udbyder diskuterende og spændende undervisningsforløb i relation til de aktuelle udstillinger for både grundskoler og ungdomsuddannelser.

Kontakt Kunsthal Aarhus' børne-unge-formidlere på learning@kunsthal.dk for at få mere at vide om kommende forløb.

Priser
Omvisning: 600 DKK
Workshop: 1500 DKK

Folkeskoler i Aarhus Kommune kan søge refusion via ULF. I kan forvente at få dækket hele beløbet til omvisninger, hvorimod der kan være egenbetaling til workshops.

Ansøgning foregår således:

1) Skolen booker forløbet hos Kunsthal Aarhus

2) 7 dage før forløb udfylder skolen denne formular

3) Skolen modtager en faktura fra Kunsthal Aarhus

4) ULF refunderer beløbet til skolen halvårligt

Aktuelle forløb

Kan man slette kultur? – Omvisning i udstillingerne A Terrible Thing og Abdominal Routes

Hvordan forandrer steder, musik og dans sig over tid? Kan man slette en specifik kultur fra et sted eller en sang? Er man først og fremmest sig selv eller en del af kulturhistorien? Sammen med en kunstfaglig formidler udforsker eleverne disse spørgsmål på en dialogbaseret omvisning i udstillingerne Abdominal Routes skabt af den sydkoreanske kunstner Hwayeon Nam og A Terrible Thing af amerikanske Sondra Perry.

I udstillingen A Terrible Thing undersøger kunstneren, hvordan et område i den amerikanske by Cleveland i staten Ohio har forandret sig fra at være hjem for et flertal af sorte til pludselig at være centrum for finkultur og museer. Efter Den Store Depression i 30’erne tilbød den amerikanske regering billige realkreditlån for at undgå at huse røg på tvangsauktion, men visse områder – særligt områder med et flertal af sorte og indvandrere – blev ikke vurderet værd at investere i, herunder området i Cleveland.

Dans og sang er afsæt for en undersøgelse af tid som fænomen i Abdominal Routes. Kunstneren ophæver kulturelle grænser, når hun i et værk følger den amerikanske kultfilm Flashdance tilbage til Nordkorea, hvor dansetrinene fra filmen blev voldsomt populære. Senere blev trinene et fænomen på Youtube, hvor sydkoreanere brugte dem til at iscensætte sig selv. I et andet værk forsøger kunstneren at løse en årelang konflikt om, hvem sangen Imjingawa tilhører – Japan eller Sydkorea? I værket forener hun japansk lyrik med nyproduceret sydkoreansk musik.

Kulturelle grænser og kunstigt liv – Omvisning i Clay Theory og Abdominal Routes

Kan man eje kultur? Hvad er liv? Hvordan ændrer tiden vores kultur og dermed vores opfattelse af, hvad liv er? Sammen med en kunstfaglig formidler indgår eleverne i en dialog om livets ophav og copyright på kultur – og måske endda på liv? – i de to videobaserede udstillinger Clay Theory af den danske kunstner Amalie Smith og Abdominal Routes af den sydkoreanske kunstner Hwayeon Nam.

Clay Theory er en spekulativ fortælling om antikke terrakottafigurer fra Cypern. Heri kobles liv og ler i en teori om, at vi engang vil se tilbage på de små rødbrune lerfigurer og betragte dem som forstadier til kunstigt liv. Udstillingen består af en 3D-video, som har samme skulpturelle kvalitet som antikke relieffer. 3D-video befinder sig i spændingsfeltet mellem at være et forældet medie samtidig med, at det er et moderne medie. Ved at kigge tilbage i historien stiller kunstneren spørgsmål ved vores opfattelse af, hvad liv er.

Dans og sang er afsæt for en undersøgelse af tid som fænomen i Abdominal Routes. Kunstneren ophæver kulturelle grænser, når hun i et værk følger den amerikanske kultfilm Flashdance tilbage til Nordkorea, hvor dansetrinene fra filmen blev voldsomt populære. Senere blev trinene et fænomen på Youtube, hvor sydkoreanere brugte dem til at iscensætte sig selv. I et andet værk forsøger kunstneren at løse en årelang konflikt om, hvem sangen Imjingawa tilhører – Japan eller Sydkorea? I værket forener hun japansk lyrik med nyproduceret sydkoreansk musik.

Tilmeld dig her og modtag information om skoleforløb i din indbakke: