“You are in my veins, you fuck” er et citat fra topmodellen Kate Moss om hendes dramatiske kærlighedsforhold til musikeren Pete Doherty. Et forhold der udfoldede sig som en blanding af kærlighed, afhængighed og besættelse. Begærets dunkle mål – og dobbeltheden af det forførende og snærende er afsættet for byrumsudstillingen You Are in My Veins. Udstillingen folder sig ind i Aarhus som en intim, anti-monumental tilstedeværelse, der hengiver sig til sindstilstande og affekt. Den har det musiske og musikkens flygtighed, intensitet og patos som formmæssig inspiration.
You Are in My Veins har inviteret 6 internationale og danske kunstnere til at skabe nye værker til Aarhus, der spænder fra en theme song, musikvideo, film, skulpturelle installationer til en performance og koncert. De er hver skabt med udgangspunkt i mentale tilstande, fra det spirituelle, det psykiske til det hedonistiske, og former sig som en variation af toner igennem Aarhus’ indre by.
Aarhus er kendt som en Music City og siden et yderst vellykket turistbranche fremstød i 1938 også som Smilets By. Den former sig, med sine mange Michelin restauranter, dusinvis af fortovscaféer, pittoreske boutiques og brostensbelagte latinerkvarter, som en dragende mini-metropol af wellness og nydelser for gæster fra både opland og udland. Ét af musikbyens markante kommercielle varetegn er den kommercielle, velproducerede pop, men det eksperimentelle alternativ findes også som en punket og kaos-dyrkende undergrund. You Are in My Veins flyder ind i dette spændingsfelt af tiltrækning og stresstilstande, som enhver europæisk storby i dag rummer. Fra universitetsbyens omfattende natklubliv til baggårdenes spirituelle romantik, Escape Rooms og psykoterapiklinikker placerer værkerne sig der, hvor følelserne, energierne og sjæletilstande er mest fortættede.
Udstillingen begynder allerede på vej ind i Aarhus på Molslinjens skærme og åbner med et værk skabt til Dokk1, fyrtårnet for Aarhus prestigefyldte arkitekttegnede havnefront. Den fortsætter ind i midtbyens latinerkvarter til Kvindemuseet og videre ind de hedengangne modkulturområder i gaderne omkring Mejlgade-kvarteret.
You Are in My Veins åbnes i forbindelse med Art Weekend Aarhus fra 4. til 6. oktober og vil løbe efteråret igennnem fra 4. oktober til 17. november. Udstillingen er skabt på foranledning af Kunsthal Aarhus, kunsthallen Galleri Image og Aarhus Billedkunstcenter, der for første gang er gået sammen om at lancere en internationalt baseret byrumsudstilling i Aarhus’ indre by. You Are in My Veins er kurateret af Charlotte Sprogøe.
Tak til Dokk1, Molslinjen, Kvindemuseet, Kystpalæet, Borgporten, Café Lecoq, Jespersen Ejendomme, Carroll og Carmen, Sinding og co., Herr Bartels m.fl.
Udstillingen skabes som første del af et Novo Nordisk ph.d projekt ved det Kongelige Danske Kunstakademi og Københavns Universitet.
Steder: Dokk1, Molslinjen, under Skt Clemens bro, over Badstuestæde & Volden, Havnepladsen Aarhus, Herr Bartels
*NB! Banneret under Skt. Clemens Bro er desværre blevet stjålet, hvorfor vi henviser til værkets andre lokationer
Den britiske kunstner George Henry Longly’s værk searchers er skabt ‘on location’ i Aarhus’ knudepunkter i samarbejde med den schweiziske musiker og kunstner Nelson Beer, der står bag musiksporet og spiller hovedrollen i det videobaserede værk. Værket folder sig ud som en ‘ghosly presense’ uden egen krop og form, der løber igennem byens markedsføringsplatforme; skærme, bannere og digitale standere. Den folder sig helt ud som en musikvideo med Aarhus som backdrop på Dokk1’s storskærm på Level 0, ved indgangspartiet fra gaden, men dukker også op i mindre loops ind imellem andre filmbidder på Molslinjens skærme, den store havneskærm ved Aarhus Docklands, natklubben Herr Bartels mv.
George Henry Longly arbejder med præsentationssystemer: fra byernes makrostrukturer over udstillingers display systemer til menneskepsykens mønstre af arketyper og idealforestillinger. Alt sammen mønstre og strukturer, der styrer vores sansning og opfattelse af verden. Som en stof-rus, der bevæger sig igennem byens årer og trænger forstyrrende ind i den kollektive bevidsthed, undersøger musikvideoen rush’et som form. Det ingenting, hjernen dykker ned i, hvor bevidstheden slipper kroppen, følelserne genstartes og alt ses fra et ‘ud af kroppen’-perspektiv. Longly er optaget af intensitet, en følelsesmæssig tilstand, der beskrives som et stivnet nu i tiden, hvor vores almindelige forståelse af verden forstyrres. Alt det, der plejer at fylde reduceres til en baggrundsummen og følelserne bliver forstærket. Aarhus’ nutid og fortid blander sig med popkultur, miljøskildringer og identitetsundersøgelser i searchers, der skildrer byen som en sindtilstand, man kan bevæge sig rundt i.
Alex Cecchetti (IT 1977): Love Bar
Performance
Sted: Snevringen, Volden 16 baghaven fredag d. 4. oktober kl. 18-20
Alex Cecchettis Love Bar beskrives af den italienske kunstner selv som en ‘feral wild state’; som en utæmmet plante, der folder sig frodigt ud i naturen. Love Bar er en slags proto-teater – forgængeren til det teater, vi kender i dag, hvor musik, performance og historiefortællinger blander sig. Publikum og optrædende smelter sammen i ét. Love Bar har været skabt til kunstevents i flere europæiske storbyer, fra Palais de Tokyo i Paris til Volcano Extravaganza på Stromboli, og i Aarhus har kunstneren designet den til en skjult byhave. Indgangen er via en lille smedejernsport, der vender ud mod Volden og videre igennem en af byens snævreste gyder til et hemmeligt, næsten paradisisk sted bag butiksfacaderne.
I Love Bar er det gæsterne, der kommer til værten og beretter om deres eget kærlighedsliv. Ud fra historierne skaber kunstneren de Love Potions som kan skabe den balance eller lidenskab bargæsterne savner. Urter og planter er samlet ind i naturen omkring Aarhus og brygget til sirupper og miksturer. Sammen med de tørrede blomster og havens flora former de sammen en art “alkymistens levende kærlighedslaboratorium”. Performancen spreder sit hedonistiske budskab videre rundt i byen de følgende uger igennem en plakatkampagne, hvor blomsterne og urterne fra Love Elixir og andre drikke vokser frem fra plakatsøjler og facader.
Adam Christensen (DK/UK 1979): You Are in My Veins
Sted: Café Lecoq
Performance 5. oktober 21:00 i Lecoqs bunker modsat Graven 14
Intimitet, seksualitet og melodrama indtager også scenen i engelsk-danske Adam Christensens bidrag til You Are in My Veins. Adam Christensen har skabt udstillingens Theme Song og en film til Aarhus’ barmiljø, der kan ses i baren Lecoq. På åbningsweekenden kan man endvidere opleve ham performe live i baren og bunkeren foran Lecoq. Kunstneren er kendt som en performer med et intenst nærvær, der forener teatrets drama med sangskriverens inderlighed. Hvor det personlige begynder og skuespillet tager over er svært at bestemme i oplevelsen af Christensens værker, der formår at overbevise om følelsernes ægthed og forme en sitrende tilstand af overskridelse og følsomhed. Opfattelsen af identitet og seksualitet som noget, man performer, ikke som noget, der er givet og fast, præger en stor del af samtidens kunst. Hos Christensen er denne flydende tilstand af at være flere ting på én gang markant.
I filmen tager kunstneren afsæt i en gay bar-tradition, hvor overspillede soap operas spiller bag bardisken og tilfører en humoristisk-grotesk stemning til stedets atmosfære. Nattelivets kropslighed, sanselighed og berøringer spejler universet af romantisk længsel, tab og lidenskab.
Sted: Kvindemuseet
Begær, kærlighed og seksualitet går igennem den tredelte installation af japanske Soshiro Matsubara: Love Sick. Udstillingen spreder sig igennem Kvindemuseets foyer, stueetage og plateauet på den grønne 1. sal. Love Sick bygger, som en række af kunstnerens andre værker, på legenden om den feterede komponist Alma Mahlers forhold til den ekspressionistiske maler Oskar Kokoschka i 1900-tallet begyndelse, der, efter at være blevet forladt af hende, fik skabt en dukke i hendes billede for at stilne hans længsel. Værkerne bliver sindbilleder på kraften bag tiltrækning – fra den vanvidsramte besættelse til den sanselige sammensmeltning. Begæret og figurernes opslugthed i deres kærlighedsakter er altoverskyggende: de sanser ikke omverden.
Værkerne er skabt til Kvindemuseet og den gamle rådhusbygnings ornamenterede rum. Museets fokus på kønnenes kulturhistorie og relationen mellem kønnene får med Matsubaras værker et psykologisk og emotionelt perspektiv. Psykoanalytikeren Jaques Lacan fortæller med begrebet objet petit a om det begærsobjekt, der aldrig kan besiddes – om den uforløste længsel, der præger vores fantasiforhold til verden omkring os, og som skaber følelsen af mangel og savn. Den samme uforløste længsel er blevet beskrevet som grundlæggende for kapitalismens vare-fetish, der formår at skabe en fantasi om, at tingene, vi køber, kan tilfredsstille os og stille vores sult efter at blive ét med genstandene for vores drømme.
Sted: Mejlgade 28, porten og baggården
Menneskets vilkår er hos Rolf Nowotny en tilstand af ‘abject horror’, hvor forståelsen af verden kollapser, og tingene smelter sammen. Dregs, titlen på hans bidrag til You Are in My Veins, er samfundets bundfald. Under loftet af Aarhus’ smukke Parisiske arkade, Borgporten, sidder små tornedækkede mænd skabt i epoxy. Deres ansigter er udefinerede og kroppene smeltende konturer. Placeret som August Rodins ikoniske Le Penseur (Tænkeren) fra samme epoke som bygningen bliver de markører for en plaget psykisk tilstedeværelse af noget, der befinder sig imellem menneske, genstand og natur i en ‘post-human’ tilstand, hvor sfærerne mellem sjæl og materiale, levende og dødt, tænkende og følende flyder sammen. Borgporten var siden middelalderen hovedporten mellem Aarhus indre by og oplandet. Kælderen i den gamle portbygning husede dødsdømte, og tårnet over den havde én af byens vagtklokker.
Bevæger man sig ned igennem Aarhus’ tidligere voldgrav Graven fortsætter Nowotnys installation i Mejlgadeområdet. Her, bag New Age Wisdom Center, i gården ved nummer 28 ligger det, der er blevet kaldt for et alternativt mekka, hvor energier, krop og sjæl heales gennem forskellige behandlingstilbud. Under portens loft er der installeret en række små fisk og i en kæde ud på gårdens keltiske kors er der fæstnet en månemandsansigt, som kigger op mod himlen. Korset er symbolet på foreningen af himmel og jord, sjæl og krop og i linje med dette er Nowotnys fisk et sted mellem det synlige og det skjulte. Som små sølvfisk bevæger de sig der, hvor man næsten ikke ser dem – og former sig som væsener uden selvstændig væren. En blanding af symbol, insekt og spirituelt lysende dybhavsfisk.
Astrid Svangren (S 1972):
ultra fine lily
born lippy ( oil bubbling bath )
exfoliating ( drops of sun )
bouncy sleeping towel ( cactus long handle brush )
bath pillow ( inflatable soft gel )
foamwash socks ( texturing wax )
Sted: Mejlgade 46 2. baggård allerbagerst
Emotionelle plateauer, energi-flows og riter spiller sammen i den svenske kunstner Astrid Svangrens værker. Her har selv farverne sjæl, intensitet og en drømmerisk tilstedeværelse. Til Y You Are in My Veins har Svangren skabt en installation i den mosbegroede dybe 2. baggård i Mejlgade 46. Her står en samling høje skulpturer som en art mytologiske mindesmærker; hver med sin dekoration af stoffer, plastik wraps, tørrede blomster rester og hver med sin følelsesmæssige tone. Materialiteten er fremtrædende i Svangrens kunst, materialerne er bundet til farver eller udløser dem. De er som amorfe, urmennesketyper forenklet til teksturer, farvetoner og foldninger.
Titlen peger på wellness-kulturens sensuelle referencer til kroppens og sjælens transformation, til healing og renselse. Som i japanske gravmonumenter syntes ånderne at være til stede i pælene – som om de rummer en magisk kraft i sig selv. Skulpturerne bliver en art portaler, en mulighed for spirituel renselse, katarsis, før man kommer ind til en anden værens tilstand. Forposter, der varsler et exuberant følelsesregimes komme.
”Man har et billede af Aarhus som en meget hyggelig og nuttet by. Idéen med udstillingen er at præsentere et bredere følelsesregister, som er lidt underrepræsenteret, og som kan gå tabt i en storby som Aarhus”.
Charlotte Sprogøe til Vink Aarhus, 16.09.2019
"Vi har skabt en udstilling i forskellige intime, offentlige rum og håber, den sammen med det øvrige vil skabe endnu større bevidsthed om byens pulserende kunstliv."
Jacob Fabricius til Aarhus Stiftstidende, 30.08.2019