Minimalism-đ— đ—źđ˜…đ—¶đ—ș𝗼đ—čđ—¶đ˜€đ—ș-đ•„đ•–đ•”đ•™đ•’đ•Ÿđ•šđ•€đ•€đ•žđ•žđ•ž
–

Deltagende kunstnere:
1. Akt: Kang Dongju (KR), Asger Dybvad Larsen (DK), Silas Inoue (DK), Pernille Kapper Williams (DK), Oso Parado (MX)
2. Akt: Chanmi Heo (KR), Kent Iwemyr (SE), Trevor Shimizu (US), Nho Wonhee (KR)
3. Akt: Kasper Hesselbjerg (DK), The Dumpling Club (NL)
4. Akt: Lola Daels (BE), Ali Kazim (PK), Seulgi Lee (KR/FR), Elsa Salonen (FI),
Tove Storch (DK), Studio ThinkingHand (DK)

GĂŠstekuratorer:
1.–3. Akt: Jacob Fabricius; 4. Akt: Mikkel Hammer Elming

Samarbejdspartner:
Art Sonje Center, Seoul


Det er med stor glÊde, at Kunsthal Aarhus nu kan prÊsentere Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm, en gruppeudstilling i fire akter skabt i samarbejde med Art Sonje Center, Seoul. Projektet iscenesÊtter en rÊkke kunstneriske formater i en undersÞgelse af, hvordan kunstnere udvÊlger, bruger og bearbejder forskellige materialer i forsÞget pÄ at fortÊlle historier om deres omgivelser og dagligdag. Herigennem stilles der skarpt pÄ, hvordan selve samtidskunstinstitutionen prÊsenterer sig for bÄde udstillende kunstnere og publikum. Det giver de besÞgende mulighed for at opleve og erfare, hvordan der kan opstÄ abstrakte og betydningsfulde forbindelser i dette institutionelle kunstrum.

Om udstillingen
I udstillingen mĂžder publikum flere forskellige mĂ„der at anskue og stille spĂžrgsmĂ„lstegn ved kuratoriske og institutionelle tilgange til det at skabe en udstilling. Titlen rummer flere konnotationer. ’Minimalisme’ peger pĂ„ en kunstbevĂŠgelse, der tog sin begyndelse efter Anden Verdenskrig i den vestlige kunstverden.

Enhver bevĂŠgelse er som regel en reaktion pĂ„ andre strĂžmninger, og sĂ„ledes er begrebet ’maksimalisme’, med sine undertoner af en overdreven ĂŠstetik, et modstykke til principperne i den minimalistiske bevĂŠgelse. Ordet ’mekanisme’ er en del af en stĂžrre proces, som optrĂŠder i bĂ„de abstrakte og fysiske systemer. Ligeledes betegnes flere mekanismer sammen ofte som en maskine. Kunsten, som i sig er sammensat af et utal af forskellige systemer og virkemĂ„der, kan derfor kaldes en kunstmaskine. Endelig er ’ssmmm’ en helt bevidst stavefejl. Tanken er, at den skal lĂŠses som en hakkende, stammende lyd, lidt lige som de gentagne, mekaniske lyde, som en maskine kan frembringe, nĂ„r den sidder fast. For dem, der ofte besĂžger en kunstinstitution, kan man som publikum fĂ„ oplevelsen af, at den hakker og stammer; den gentager sig selv og kan virke fastlĂ„st.

Akt 1 og 2 har til formÄl at skabe et kontemplativt forhold mellem kunstvÊrket, dets tilblivelse og beskueren. 1. Akt viser en sammenstilling af minimalistisk kunst bestÄende af taktile og sanselige vÊrker pÄ lÊrred og pÄ papir, samt skulpturer af blandede materialer. I disse vÊrker ses konkrete, materielle spor, som er opstÄet under fremstillingen, og herved peger pÄ den skabende, kunstneriske proces som et grundlÊggende element i hvert enkelt vÊrk. Deres materialitet er isÊr pÄvirket af naturen og/eller byrummets indvirkninger. For eksempel er Kang Dongjus tegninger opstÄet pÄ natlige vandringer, hvor hun tegnede mÞnstre pÄ byens fortove, der efterligner en stjerneklar nattehimmel. Akt 2 viser malerier, hvor kunstnerne har skabt fortÊllende historier fra bÄde by og land. FortÊllingerne opstÄr gennem kunstnernes sÊregne hukommelser, men de opleves pÄ det materielle plan gennem lÊrredet eller gennem de virkelige og fiktive karakterer, de skildrer. For eksempel fortÊller Kent Iwemyrs malerier historier om mennesker og mÊrkelige begivenheder, som han har oplevet i eller omkring det lille samfund i Sverige, hvor han bor.

I 3. Akt indbydes publikum til at interagere med vÊrkerne og deltage aktivt med bÄde hÊnder, hoved og krop. For eksempel vil kunstnerkollektivet The Dumpling Club gerne have folk til at dele opskrifter og lave mad sammen; handlinger, der skaber relationer. Her udspiller historier sig, mens man laver og spiser dumplings, hvormed den hverdagsagtige madlavningssituation forvandles til en fÊllesskabsorienteret oplevelse med fokus pÄ historier, der kredser om emner som immigration, det tÊtte forhold mellem mad og identitet, samt en lÊngsel efter en anden fremtid.

Under titlen Arkivet for Êstetisk undersÞgelse fungerer 4. Akt som et kunstkammer, som den besÞgende kan trÊde ind i og selv pÄvirke. Denne del af udstillingen bestÄr af et arkiv, hvor publikum inviteres til at udforske hundredvis af smÄ kunstvÊrker, som er opbevaret i kasser, og et laboratorium, hvor de besÞgende selv kan opsÊtte og sammenstille forskellige kunstvÊrker taget fra arkivet. PÄ den mÄde kan publikum opleve, hvordan en kurateringspraksis kan pÄvirke forholdet mellem kunstvÊrk og beskuer. For eksempel Tove Storchs serie af navnlÞse, glaserede keramiske plader, som giver de besÞgende en sjÊlden mulighed for at komme helt tÊt pÄ hendes forfÞrende verden ved at rÞre ved de sarte overflader.

I den fĂžrste udgave af udstillingen, der blev vist pĂ„ Art Sonje Center (20.01.2022 – 06.03.2022; 17.03.2022 – 24.4.2022), var den opdelt i fire akter. I Kunsthal Aarhus er de tre fĂžrste akter blevet samlet, tilrettet og fortĂŠttet pĂ„ en sĂ„dan mĂ„de, at de tidligere tydelige linjer mellem akterne udviskes. Alle fire akter rykker sig vĂŠk fra et traditionelt format, der benytter sig af en fysisk og statisk fremvisningsform, og bevĂŠger sig i stedet hen mod en deltagende, relationel og aktivt inddragende udstilling.


Arrangementer i forbindelse med udstillingen


Den 14. oktober 2022, kl. 16–18: Arrangement af kunstner Kasper Hesselbjerg. Som en del af udstillingens Akt 3 kan man opleve den danske kunsnter Kasper Hesselbjerg (f. 1985). Hesselbjerg prĂŠsenterer flere vĂŠrker i denne udstilling, herunder 'Chocolate Chip Sea Cucumber Soft Ice on Ice', 2022. Som en del af ferniseringen vil det vĂŠre muligt for besĂžgende ikke blot at opleve, men ogsĂ„ at smage 'Chocolate Chip Sea Cucumber Soft Ice on Ice' i unikke glaserede stentĂžjsskĂ„le.


Den 07. januar 2023, kl. 15–21: Workshop af kunstnerkollektivet The Dumpling Club.


Om kuratorerne
Jacob Fabricius (f. 1970, DK) har vĂŠret direktĂžr for Art Hub Copenhagen siden 2021. Blandt hans tidligere stillinger kan nĂŠvnes: Kunstnerisk direktĂžr af Kunsthal Aarhus (2016–2021), direktĂžr for Kunsthal Charlottenborg (2013–2014), og direktĂžr for Malmö Konsthall (2008–2012). Han har kurateret adskillige udstillinger internationalt, herunder senest Busan Biennalen 2020, Sydkorea. Ud over disse roller er han grundlĂŠgger og administrerende redaktĂžr af Pork Salad Press.

Mikkel Hammer Elming (f. 1990, DK) er direktĂžr for Glasmuseet Ebeltoft. Han har en kandidatgrad i kunsthistorie fra Aarhus Universitet med speciale i at kuratere samtidskunst. Han er medstifter og tidligere direktĂžr for Foreningen for Samtidskunst, Aarhus, og for samtidskunstcentret Regelbau 411, Thyholm. Tidligere har han arbejdet som kurator ved Kunsthal Aarhus.

Tak til
Shin Dokho, Cho Eunchae, Galleri Magnus Karlsson (Stockholm), Kim Haeju, Cho Heehyun, Kim Jang Un, Kim Sunjung, Moon Jeongyeon, Kvadrat A/S, Lee Seolhui, V1 Gallery (Copenhagen).

‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Courtesy: Kunsthal Aarhus.

Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Photo: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Photo: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Kent Iwemyr, 'Dan före midsommar, hÀllande regn! / The Day Before Midsummer, Pouring Rain!', 2021. Acrylic on linen. Courtesy of the artist, Galleri Magnus Karlsson, and V1 Gallery.
Kent Iwemyr, ‘Dan före midsommar, hĂ€llande regn! / The Day Before Midsummer, Pouring Rain!’, 2021. Acrylic on linen. Courtesy of the artist, Galleri Magnus Karlsson, and V1 Gallery.
Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Photo: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Installation view: ‘Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm’, Kunsthal Aarhus, 2022-2023. Photo: Jacob Friis-Holm Nielsen. Courtesy: Kunsthal Aarhus.
Kang Dongju, 'Night Walks #1', 2021. Pencil on paper. Courtesy of the artist.
Kang Dongju, ‘Night Walks #1’, 2021. Pencil on paper. Courtesy of the artist.