Denne retrospektive udstilling af Lasse Krog Møllers værker er en art “museum for oversete ting”. Her rettes et dokumentarisk og musealiserende blik mod overraskende og fascinerende kvaliteter i de hverdagslige genstande, vi ellers har tendens til at overse eller helt ignorere. Krog Møllers værker belyser den dokumentationskultur, vi dagligt tager del i. Efterhånden påtager vi os alle dokumentaristens rolle gennem konstant tilgængelige kameraer og utallige offentlige delingsnetværk, og der melder sig en række presserende spørgsmål: Hvordan kommer dokumentationer til udtryk? Hvorfor motiveres vi til at dokumentere? Hvilken betydning har det at udvælge og bevare særlige dele af virkeligheden? På samme tid rummer Krog Møllers værker en refleksion over de samlingsprincipper og hierarkier, som ethvert museum opererer med: Hvad fortjener bevaring og iscenesættelse? Med et tilbageblik på de omfattende samlinger af objekter, der udgør Krog Møllers kunstneriske praksis gennem de seneste 20 år, udfordrer udstillingen vores opfattelse af, hvad der er bevaringsværdige informationer og erindringer. Samlingerne består af hverdagslige genstande såsom indkøbssedler, handsker, hårelastikker, breve, beskeder, fotos, cigaretskodder og andre tabte eller efterladte genstande fra gaden.
Som led i udstillingen har Lasse Krog Møller og Peter Ole Pedersen skabt et leksikalt værk over kunstnerens produktion. Publikationen tjener som akkompagnement til Ephemera Mundi – Den oversete verden, men er også et selvstændigt værk med bidrag fra over 40 forfattere, forskere og kunstnere, som har leveret tekster i form af leksikale opslag omkring oversete fænomener og hele den forunderlige dokumentationsverden, der udgør Lasse Krog Møllers virke som kunstner.
Ephemera Mundi – Den oversete verden er kurateret af Peter Ole Pedersen som afsluttende del af det to-årige projekt Kunst og dokumentarkultur ved Aarhus Universitet.
”Lasse Krog Møllers udstilling "Ephemera Mundi - Den oversete verden" i Kunsthal Aarhus er sjældent gennemført. Der er ikke den detalje, der ikke er tænkt over. Hvert rum er malet i sin farve, hvert rum har sit tema, og hver eneste ophængning er en æstetisk fornøjelse.”
Kristeligt Dagblad, Mai Misfeldt, 04.04.2018