Kim GORDON / JANG Minseung / Elias Bender RØNNENFELT / Mark von SCHLEGELL / Andrés Felipe SOLANO
En Bid af Busan Biennalen 2020

Carey Young, The Vision Machine, video still, 2020, © Carey Young. Courtesy Paula Cooper Gallery, New York.⁠
Carey Young, The Vision Machine, video still, 2020, © Carey Young. Courtesy Paula Cooper Gallery, New York.⁠
Kim Gordon, July 24, 2020, 2020, videostill, 6.min, 53sek. Courtesy 303 Gallery, New York.
Kim Gordon, July 24, 2020, 2020, videostill, 6.min, 53sek. Courtesy 303 Gallery, New York.
Jang Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014, videostill, 25min, MOCA Busan Collection.
Jang Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014, videostill, 25min, MOCA Busan Collection.

Det var nærmest en cirkel, der sluttede, da vores kunstfaglige direktør Jacob Fabricius i november bragte tre videoværker fra Busan Biennalen 2020 hjem til Kunsthal Aarhus. Gennem de seneste har Jacob Fabricius og Kunsthal Aarhus opbygget et ganske særligt forhold til Sydkorea og den sydkoreanske scene for samtidskunst. En udveksling, som med denne udstilling skulle manifestere sig på ny...

... men vi nåede kun et enkelt kapitel af udstillingen En udstilling i tre kapitler: Værker fra Busan Biennalen af Carey YOUNG, Kim GORDON & JANG Minseung / 전시 세 편: 캐리 영, 킴 고든, 장민승 - 부산비엔날레로부터 før Danmark lukkede ned.

Kunstnerisk fortolkning var hovedtemaet for Busan Biennalen 2020. Mens vi venter på at genåbne, har vi derfor valgt at lave en fortolkning eller oversættelse af den udstilling, vi i forvejen havde fortolket – vi har gjort resten af udstillingen plus musikalske og literære akkompagnementer frit tilgængelig på vores forside i hele marts.

Program:

01.03.–07.03. / Kim GORDON, July 24, 2020, 2020

08.03.–14.03. / JANG Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014

15.03.–21.03. / Elias Bender RØNNENFELT (Iceage), koncert i Kunsthal Aarhus, 02.11.2020

22.03.– 26.03. / Mark von SCHLEGELL læser novellen Busan in Rose

27.03.–31.03. / Andrés Felipe SOLANO læser novellen We’ll All End Up Rocks in a Lake

Andrés Felipe SOLANO, We’ll All End Up Rocks in a Lake, 2020

Novellen We’ll All End Up Rocks in a Lake af Andrés Felipe SOLANO var det litterære forlæg for 10. kapitel af Busan Biennalen 2020: Words At An Exhibition: Exhibition In Ten Chapters And Five Poems.

Andrés Felipe SOLANO er forfatter er født i Colombia i 1977. Han er forfatter til romanerne Sálvame, Joe Louis, Los Hermanos Cuervo og Cementerios de neón. Nonfiktionen Corea apuntes desde la cuerda floja handler om Solanos liv i Sydkorea og modtog i 2016 prisen the 2016 Premio Biblioteca de Narrativa Colombiana prize, som blev oversat til sydkoreansk i 2018. Det engelske litteraturmagasin Granta har Solano på listen over Best Spanish-Language Young Writers.

Mark von SCHLEGELL, Busan en Rose, 2020

Novellen Busan en Rose af Mark von Schlegell var det litterære forlæg for femte kapitel af Busan Biennalen 2020: Words At An Exhibition: Exhibition In Ten Chapters And Five Poems

Elias Bender RØNNENFELT, koncert i Kunsthal Aarhus, 02.12.2020

Elias Bender Rønnenfelt (forsanger i grupperne Iceage og Marching Church) gav en aften i starten af december 2020 en særlig koncert i Kunsthal Aarhus

JANG Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014

JANG Minseung arbejder på tværs af forskellige discipliner, herunder skulptur, møbeldesign, fotografi, video og lyd. I alle sammenhænge beskæftiger han sig med spørgsmål om sted såvel som kulturelle og sociale problemer

En udstilling i tre kapitler: Værker fra Busan Biennalen af Carey YOUNG, Kim GORDON & JANG Minseung / 전시 세 편: 캐리 영, 킴 고든, 장민승 - 부산비엔날레로부터

Words at an Exhibition 《열장의 이야기와 다섯 편의 시》 an exhibition in ten chapters and five poems var titlen på Busan Biennalen 2020, hvor Jacob Fabricius (kunstnerisk leder på Kunsthal Aarhus) var kunstnerisk leder i 2019–2020

Kim GORDON, July 24, 2020, 2020

Kim GORDON er kunstner, forfatter og stiftende medlem af New Wave-bandet Sonic Youth. Hendes visuelle praksis, der omfatter både maleri, skulptur, video, performance og design, kan defineres som en overfladens morfologi

Carey YOUNG, The Vision Machine, 2020

Hvordan ville det være, hvis den visuelle kultur blev produceret og kontrolleret af kvinder? YOUNG fremkalder visionen om en kvindelig verdensorden ved at undersøge blikket, kvinder og magt og ved at filme kvindelige fabriksarbejdere hos SIGMA Corporation, en af de største producenter af linser til både fotografi, avanceret videoudstyr og filmproduktion

Jacob Fabricius, kunstfaglig direktør, vil gerne takke:
Generaldirektør KIM Seongyoun. Administrende Direktør LEE Sangsub. UdstillingsteamlederLEE Seolhui. Udstillingsholdet: CHO Hyesu, CHUNG Pooluna, JANG Yoojin, KIM A Young, SEONG JiYeon og WOO Jihyun. Udstillingssupport teamleder HONG Jiyoung, HAN Hyemi, LEE Jieon og LEE NaJeong. Generelle anliggender CHOI Minseok, KANG Woogyu, KIM Bomi og KIM Sujin. Og sidst men ikke mindst billedkunstnerne, forfatterne og musikerne, som alle troede på denne idé og gjorde Busan Biennalen og Words at an Exhibition 《열 장의 이야기와 다섯 편의 시》 an exhibition in ten chapters and five poems mulig og exceptionel.

Støttet af