Det Jyske Kunstakademi
some advances in sedimentation / the things that make art

Uanset om det finder sted i atelieret, i samarbejdet med andre eller som koncepter i forestillingsevnen, kan den kunstneriske proces betragtes som en form for krystallisering. Et utal af inspirationskilder, samtaler og objekter er i spil, men det er kun bestemte dele, som bundfælder og samler sig i en logik og metode – en praksis med andre ord. Den tyske kunstner Jutta Koether har bemærket, at "når du laver kunst, bliver du ofte spurgt 'Hvad sker der i kunsten?'. Men aldrig om, hvad der sker med de ting, der laver kunsten." Denne udstilling samler tre kunstnere, der på hver sin måde undersøger de ting – materialer, historier og infrastrukturer – som understøtter, stimulerer og ansporer deres kunst.

Solen skinner ubønhørligt på Tine Adlers værker. Liggestole, bassiner og tropiske solnedgange trækker beskueren ind i en swimming pool-scenografi formet af modernistisk designhistorie og filmiske drømme om fejlfrie sommerkroppe. Men idealet om afslappet elegance i et feticheret øjeblik uden for- eller fremtid, hvor krop og omgivelser afstemmes i en perfekt balance, afbrydes af ujævnt boblende masser og udspændt, bearbejdet latexhud. Med lige dele længsel og humoristisk absurditet prikker Adlers installation til eskapismefantasier om at være fuldt tilstede i kroppen, løsrevet fra tidens gang.

Marija Griniuk inviterer kollektive kræfter–menneskelige såvel som maskinelle – med ind i udstillingsrummet for at undersøge, hvordan uddannelsessystemer producerer og performer normalitet. Hendes tegnerobotter repræsenterer en langvarig læringskoreografi: fra udarbejdelsen af robotten i samarbejde med studerende fra RUC, over de dagligt maskinproducerede skitser, til workshops for skolebørn. Griniuks transformerede skoleuniformer og nyfortolkede pædagogiske manual er historiske materialevidner og betragtes ligeledes af kunstneren som biprodukter eller rester i samme research — ikke færdige, individuelle kunstobjekter.

Asger Dybvad Larsen er midt i en samtale. Hans værker påkalder ånderne af abstrakte ekspressionister, minimalister og andre beslægtede kunstnere i en diskussion, hvor maleriet reduceres til dets elementære bestanddele: kanvas, pigment, blændramme. Larsen argumenterer igennem gentagelsen: Ekkoer af malerier bestryges, får aftryk af rullebakken, skæres op, syes sammen, males igen. I det omhyggelige håndarbejde, hvor kunsthistoriens voodoo-dukker kontinuerligt skæres op og ries sammen igen, kommunikerer Larsen (med) en levende, konceptuel fortid.

Afgangsudstillingen some advances in sedimentation / the things that make art er skabt i samarbejde med Det Jyske Kunstakademi.

Kurator, Kristine Siegel

Kunstnere: Tine Adler, Marija Griniuk, Asger Dybvad Larsen

Støttet af

Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose
Det Jyske Kunstakademi. Foto: Kåre Viemose