Slavs and Tatars
Collective Making 03 / Stongue

Kunsthal Aarhus præsenterer COLLECTIVE MAKING 03 / Stongue af kunstnerkollektivet Slavs and Tatars.

Udstillingen undersøger sprogpolitik som en form for etikette i dens skrevne, mundtlige og visuelle form. Fra middelalderlig opbyggelseslitteratur til den russiske avantgarde udforsker Stongue sproget som en kilde til politisk, metafysisk og sågar seksuel frigørelse.

Med nye værker skabt specielt til Kunsthal Aarhus pointerer Stongue COLLECTIVE MAKING-programmet, som blev udviklet af Kunsthal Aarhus’ tidligere kunstfaglige leder Joasia Krysa, ved at vise et betydningsfuldt aspekt af kollektiv tænkning og skabelse: sproget.

Slavs and Tatars’ værk PrayWay har været udstillet permanent i Kunsthal Aarhus i et år og er et symbol på serien COLLECTIVE MAKING.

Med Weeping Window, som bruger bagruden fra en Polski Fiat 126, en legendarisk bil, der blev fremstillet i det kommunistiske Polen, sættes tonen for udstillingen med en antimodernistisk trope – at se bagud i historien, men bevæge sig fremad mod fremtiden – som er en forekommende idé hos Slavs and Tartars.

Stongue indeholder også Lektor, en multi-kanal-lydinstallation, som gengiver et uddrag af det tyrkiske epos Kutadgu Bilig (Visdommen om kongens ære), et formanende digt fra det 11. århundrede på det originale Uighur med voice-over på forskellige sprog (tysk, polsk, arabisk, gælisk og dansk). Det specifikke uddrag af Kutadgu Bilig, der er udvalgt til Lektor, giver gode råd om tale og tunger – om, hvordan tunger kan bringe lykke og ulykke, fortjeneste og tab, og hvad det vil sige at få tungen på gled, holde tand for tunge eller at række tunge.

Serien Love Letters undersøger det vanskelige emne alfabetpolitik: forskellige nationers, kulturers og ideologiers forsøg på at indføre et specifikt sæt bogstaver til at skrive et bestemt sprog med. Love Letters består af en række tæpper baseret på tegninger af den russiske digter, skuespilforfatter og billedkunstner Vladimir Majakovskij (1893-1930), et tydeligt eksempel på sprog brugt i magtens tjeneste.

Slavs and Tatars’ interesse for oversættelse skyldes dens potentiale for lingvistisk gæstfrihed. I Samizabt: You Who Wronged stiller den polske lyrik fra den kommunistiske tid op som et forbillede for Den Islamiske Republik Iran i dens nuværende Solidarność-lignende stagnation og legitimitetskrise.

Den nye film Deepthongs reflekterer over forskellige fejlslagne forsøg fra både zar-Rusland og Sovjetunionen på at skrive ikke-russiske sprog med kyrilliske bogstaver. Det at påtvinge fonemer eller lyde bestemte grafemer eller bogtaver er aldrig en neutral handling. Alfabeter følger imperier.

Åbningsperformance
På åbningsdagen præsenterer Slavs and Tatars The Tranny Tease, en foredragsperformance, der udforsker mulighederne for translitteration gennem en fonetisk, semantisk eller teologisk glidning.

Stongue

Som en forkortelse eller et billedligt udtryk for sprog har tungen en symbolsk egenskab, som kan svinge begge veje: Som uddraget fra foredragsperformancen Lektor: Så lad din tunge frembringe dine ord, hvis de er lige; men hvis de er skæve, hold dem gemt.

Slavs and Tatars er en gruppe, der beskæftiger sig med polemik og intimitet i et område øst for den tidligere Berlinmur og vest for Den Kinesiske Mur, også kaldet Eurasien. Kollektivets praksis baserer sig på tre aktiviteter: Udstillinger, bøger og foredragsperformances. De har udstillet på markante internationale institutioner. Udvalgte soloudstillinger inkluderer MoMA, NY (2012), Secession, Vienna (2012), Dallas Museum of Art (2014), Kunsthalle Zurich (2014) og NYU Abu Dhabi (2015).

Slavs and Tatars har udgivet adskillige bøger, inklusive Mirrors for Princes (JRP|Ringier / NYU Abu Dhabi, 2015), Not Moscow Not Mecca (Revolver/Secession, 2012), Khhhhhhh (Mousse/Moravia Gallery, 2012), Friendship of Nations: Polish Shi’ite Showbiz (Book Works, 2013) samt oversættelsen af den legendariske Azeri satire Molla Nasreddin: the magazine that would’ve, could’ve, should’ve (JRP-Ringier, 2011).

Udstillingsperiode: 9. december 2015 - 6. marts 2016
Fernisering: 9. december kl. 17
Åbningsperformance: Slavs and Tatars The Tranny Tease