Berlinde De Bruyckere
Embalmed

Kunsthal Aarhus og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 præsenterer soloudstillingen Embalmed af den belgiske kunstner Berlinde De Bruyckere.

Udover to eksisterende værker, No Life Lost I, 2015 (2015) og No Life Lost II, 2015 (2015), indeholder udstillingen en ny kommission, Embalmed – Twins, 2017 (2017), der er skabt til Kunsthal Aarhus.

Traditioner fra den hollandske og flamske renæssancekunst fra det 16. århundrede har en betydelig indflydelse på Berlinde De Bruyckeres kunst. Hun trækker på arven fra de gamle europæiske mestre, kristen ikonografi, mytologi og folklore og tilføjer nye lag af fortællinger inspireret af nutidige verdenshændelser. Hermed iscenesætter hun et psykologisk landskab af patos, ømhed og afsky. De Bruyckere skaber sine forbløffende og storslåede værker gennem en proces, hvor hun støber og modellerer i hærdet voks og dyreskind. Ved at anvende hår, tekstiler og træ skaber hun foruroligende forvrængninger af organiske former. Udtrykket i De Bruyckeres skulpturer har en dobbelthed idet de repræsenterer såvel poesi, skønhed og elegance som forfald, rædsel og skrøbelighed. I Kunsthal Aarhus tager De Bruyckere tilskueren med på en rejse gennem forstyrrende transformationer og forstyrrende mutationer.

Værket No Life Lost II, 2015 (2015) manifesterer De Bruyckeres tilbagevendende tema – den sårbare og lidende krop. I et stort glaskabinet ligger tre skinnende hestekroppe tungt oven på hinanden med sammenbundne ben og sække over hovederne og skaber associationer til tortur og mishandling såvel som til ly og sikkerhed. De smukke livløse heste er stillet til skue i et skrøbeligt fængsel af glas og danner et stærkt dualistisk udsagn om skønhed og rædsel, styrke og sårbarhed i et eftertænksomt monument over menneskets behandling af det levende omkring os.

Den monumentale installation Embalmed – Twins, 2017 (2017) består af to faldne træer i voks, der ligger på gulvet som forkrøblede kæmper. De store træstammer med deres amputerede grene virker usædvanligt glatte – som var de afklædte, nøgne. Overfladen, pigmenteret af voks i lyse nuancer, skaber en livagtig lighed med det menneskelige kød. Vi kigger på to kæmpe kroppe, bandageret med klude og dækket af mugne tæpper. De ser ud til at dække dele af enorme relikvier, som er påført store håndtag, klar til at blive båret væk. Træernes styrke er afløst af skrøbelighed – som var de fastfrosset i en forvandlingsproces mellem kød og træ, mellem liv og død.

No Life Lost I, 2015 (2015) består af en skulpturel formation af draperede hestehuder hærdet med voks, der hænger fra loftet på tværgående jernstænger. De langstrukne huder er på den ene side realistiske og figurative i deres direkte relation til virkeligheden, og på den anden side amorfe og abstrakte i deres uidentificérbarhed. No Life Lost I, 2015 (2015) er installeret i Kunsthal Aarhus’ rotunde, hvor den primære lyskilde stammer fra tagvinduet. I løbet af vintermånederne er lyset gråligt og dæmpet, hvilket tilføjer den skulpturelle krop en underbelyst dramatisk teatralitet – som et nonfigurativt og universelt ’memento mori’ til minde om livets forgængelighed.

Udstillingen er realiseret i samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og er støttet af Beckett-Fonden, Den Belgiske Ambassade i Danmark, Brussels Airlines og Hauser & Wirth.

Udstillingsperiode: 10. november 2017 – 21. januar 2018

Fotos: Mirjam Devriendt. Courtesy Hauser & Wirth