Hvordan lyder det, når to af samtidslitteraturens betydningsfulde digtere læser op sammen? Som et korarrangement? Som en kamptale? Som om det er forsynet, der taler fra en sprække i klippen? Bliver der en talen-i-munden-på-hinanden?
Hen over efteråret og vinteren vil der på Kunsthal Aarhus blive præsenteret en række forfattere, der på forskellig vis eksperimenterer med og udvider mulighederne for, hvordan en digt- eller litteraturoplæsning kan lyde.
Til det første arrangement onsdag d. 13. oktober vil digterne Ursula Andkjær Olsen og Lars Skinnebach læse op fra deres forfatterskaber og tale om, hvorfor de har arbejdet med, hvordan en tekst læses op.
Ursula Andkjær Olsen (f. 1970) debuterede med digtsamlingen Lulus sange og taler i 2000. Hun har bl.a. fundet inspiration til sine digte i den klassiske musiks kompositionsformer – både i form af stille hvisken og af en nærmest rablende stemme- og motivrigdom. Hun er nuværende rektor på Forfatterskolen og har ud over lyrik skrevet romaner, skuespil, radiodramatik, musikteori m.m. Senest udkom digtsamlingen Mit smykkeskrin, der blev nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris i 2021.
Lars Skinnebach (f 1973) debuterede med Det mindste paradis i 2000. Med digtsamlingen I morgen findes systemerne igen fra 2004 skete der et skifte i Skinnebachs poetiske udtryk. I et interview i Information har han udtalt, at han ønskede at omarbejde og nyfortolke alle dele af digtet – også oplæsningen af det. I 2009 modtog han Montanas litteraturpris for digtsamlingen Enhver betydning er også en mislyd.
Litterat Stefan Kjerkegaard vil forud for oplæsningen indføre publikum i hvilken rolle performancelitteraturen spiller i dansk samtidslitteratur.
Arrangementet er gratis.
Oplæsningsarrangementerne, der er arrangeret i samarbejde med Kunsthal Aarhus og er støttet af Statens Kunstfond, er en del af projektet En scene til den performative litteratur. Bag projektet og arrangementsrækken står foreningen Arkiv for fremført og performet litteratur.