Boglancering af Living Surfaces Images, Plants, and Environments of Media (MIT Press) efterfulgt af samtale med forfatterne bag, kunstner Abelardo Gil-Fournier og professor Jussi Parikka.
Gennem et dyk ned i vores planets biosfære og mangfoldige planterige har Gil-Fournier og Parikka fundet frem til en ny og eksperimentel måde at forstå sammenhængen og dialogen mellem naturlige økosystemer og visuelle medier på.
Ved at tage udgangspunkt i et centralt begreb fra kunsthistorien og modernistiske æstetikker, ’overflader’ (surfaces), er Gil-Fournier og Parikka med deres nye bog med til at give et indblik i den måde, vi kontrollerer og styrer vores planets grønne områder på; lige fra beskyttede biotoper til landbrug, fra natursansning på afstand til skove som direkte formidlingssteder.
Via deres metodiske tilgang, der blandt andet indebærer at kombinere konkret dataindsamling og -analyse med teknikker kendt fra æstetikkens og sågar (landskabs)arkitekturens fagområder, er forfatterne med til at diskutere deres teoretiske og kunstneriske inspiration fra klodens overflade, som en del af den større aktuelle debat om og fokus på planetaritet.
Eventet vil også byde på muligheden for at opleve deres nye video essay om planetært lys og hvordan is og gletsjeres forsvinden kan blive beskrevet gennem refleksionens æstetik, albedoeffekten. Lydkunstner María Andueza Olmedo har designet video essayets lydlandskab.
Der vil ved eventet være mulighed for køb af fysiske udgaver af bogen, som desuden er tilgængelig som open access gennem MIT Press’ hjemmeside.
Hør Gil-Fournier og Parikka diskutere bogens temaer og spørgsmålet om (levende) materialitet i denne podcast.
Eventet er organiseret af Kunsthal Aarhus i samarbejde med afdelingen for Digital Design and Information Studies og Æstetisk Seminar, Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet. Eventet er derudover støttet af the Environmental Media and Aesthetics research program.
Det er gratis at deltage, men vi anbefaler, at du sikrer dig en plads på Billetto.
Abelardo Gil-Fournier er kunstner og forsker bosat i Spanien. Med en baggrund indenfor fysikken har han sidenhen opnået en Ph.D.-grad i Art ved Winchester School of Art (UK) og har arbejdet som postdoc-forsker ved FAMU i Prag, Tjekkiet. Han arbejde har været udstillet og debatteret ved flere internationale forummer, herunder Transmediale (Berlin), Fundación Cerezales Antonino y Cinia (Léon), Fotomuseum Winterthur (Schweiz), Le Bal (Paris), Fotocolectania (Barcelona), Galeria Millenium (Lissabon), Medialab Prado (Madrid), Strelka Institute (Moskva), MUSAC (León), NeMe Center of Art (Cypern), Centrjo de arte Matadero (Madrid), Laboral centro de arte (Gijón) samt i spanske kulturcentre i Mexico, Nicaragua og El Salvador.
Jussi Parikka er professor i Digital Aesthetics and Culture ved Aarhus Universitet, hvor han også er leder af DARC (Digital Aesthetics Research Centre) samt co-director på forskningsprogrammet Environmental Media and Aesthetics. Hans bibliografi inkluderer Digital Contagions (Peter Lang Inc, 2007/2016), Insect Media (University Of Minnesota Press, 2010), What is Media Archaeology? (Polity Press, 2012), A Geology of Media (University Of Minnesota Press, 2015), The Lab Book (University of Minnesota Press, 2022, medforfatter) og Operational Images (University of Minnesota Press, 2023). Derudover har han været medredaktør på en lang række udgivelser såsom Photography Off the Scale (Edinburgh University Press, 2021). Parikkas værker er blevet oversat til 11 sprog heriblandt japansk, koreansk, kinesisk, tjekkisk, italiensk, fransk, spansk og portugisisk. Hans kuratoriske arbejde inkluderer det nylige Climate Engines show, som han var medkurator på, og som blev vist på Laboral i Gijón (spanien) i 2023-2024.