FERNISERING: Magnus Pind & Ánitá Beikpour: Det Sidste Åndedrag / Søen

Fri entré

→ Fernisering: 15.00 – 17.00
→ Artist talk: 16.00

→ Udstillingsperiode: 04.02.2023 – 12.03.2023
→ Kurator: Aysha Amin
→ Samarbejdspartner: Andromeda8220, Aarhus

Kunsthal Aarhus er stolt af at kunne præsentere en genopførelse af duftskulpturen Søen af Magnus Pind og Ánitá Beikpour. De to århusianske kunstnere skabte oprindeligt værket til projektet Det Sidste Åndedrag: en stedsspecifik udstilling kurateret af Aysha Amin for kunst- og arkitekturplatformen Andromeda8220.

Kunstværket bringer den usynlige, men stærke energi fra Gellerupparkens duft til Aarhus midtby. Gellerup, der ligger kun 10-15 minutter væk fra centrum i den vestlige del af Aarhus, er en af Danmarks største almennyttige sociale boligbyggerier. Gellerupparken, der blev bygget som en reaktion på de ringe levevilkår i Aarhus centrum, blev planlagt i 1960’erne af den danske arkitekt Knud Blach Petersen i samarbejde med Brabrand Boligforening. Målet var at bygge et modernistisk utopia, der kunne huse op til 11.000 lejere i lyse, funktionelle lejligheder, og give dem adgang til grønne områder, fællesområder og faciliteter. Under oliekrisen i 1980'erne flyttede mange lejere væk fra området og efterlod flere lejligheder tomme. Siden 2010 har mange betragtet Gellerup som en såkaldt 'ghetto'. I 2013 blev fem lejlighedskomplekser revet ned for at give plads til nye boliger, bygninger og byrum, hvilket drastisk reducerede antallet af lejere til omkring 5.000.

I foråret 2022 interviewede Beikpour og Pind en række personer med tilknytning til kvarteret. De ønskede at afdække minder forbundet med bestemte steder, som en del af et forsøg på at revitalisere bygninger og steder, der er under hastig forandring. På baggrund af disse dialoger skabte kunstnerne duften Gellerup 01. Duften blev spredt af duftskulpturen Søen på Gellerupscenen, et lokalt teater åbnet i 1984, der også fungerede som natklub. Gellerupscenen, der ligger under Andromeda8220 på Gudrunsvej 78, var en af Danmarks største black-box teaterscener (ca. 500 m2). I de 28 år teatret eksisterede, præsenterede professionelle og amatører mellem 11 og 18 produktioner om året, som tiltrak over 13.000 gæster hvert år.

Duftskulpturen Søen er skabt i samarbejde med Lisbeth Jacobsen, ejer af det danske duftdesignstudie odor&fumes (København). Duftskulpturen er skabt på baggrund af samtaler med personer, der havde tilknytning til Gellerup og Gellerupscenen. Kold vanddamp udsendes fra skulpturens ru overflade og bærer en aroma, der spreder sig i hele det omkringliggende område. Således forvandles skulpturen til en overdimensioneret aromaterapeutisk diffuser.

Artist talk kl. 16.00:
Hvordan skaber man en duft baseret på folks minder om et sted?
Som en del af ferniseringen Det Sidste Åndedrag. Søen inviterer vi til en talk mellem kunstnerne Magnus Pind og Ánitá Beikpour, kurator Aysha Amin og duftdesigner Lisbeth Jacobsen.
- Gå ikke glip af denne inspirerende samtale om arkivering af minder, processen fra idé til skulptur og skabelsen af duften Gellerup 01!

Et begrænset oplag af duften Gellerup 01 kan købes i Kunsthal Aarhus' boghandel.

Værket er skabt med hjælp fra Dzifa Bravie, Jamshid Beikpour og Mads Thomsen.

Biografier:

Ánitá Beikpour (f. 1989) og Magnus Pind (f. 1991) er begge vokset op i Aarhus, hvor de også først startede deres samarbejde. Nu bor og arbejder de begge i København. Siden 2021 har de samarbejdet med Andromeda8220 i projekter, der involverer dufte, med fokus på forbindelsen mellem minder og rum.
Beikpour er filminstruktør uddannet fra Den Danske Filmskole. De sidste 10 år har hun arbejdet i forskellige kollektive konstellationer på den danske kunstscene. Hendes arbejde er blevet vist på den 11. Berlin Biennale (Berlin), 55-19 Gallery (New York), Space27 (Beirut), Gasworks (London) og Tensta Konsthall (Stockholm). I 2021 kuraterede hun udstillingen Elitism Sucks, der fandt sted på Art Hub Copenhagen. Beikpour er også et af de stiftende medlemmer af The Union - a cultural workers union for racialized artists in Denmark.
Pind er kunstner og scenograf uddannet fra Parsons School of Design (USA). Hans værker har været vist på flere internationale festivaler, såsom Transmediale (Berlin, 2017), MUTEK (San Francisco, 2018) og Click Festival (Helsingør, 2020). Hans visuelle design er blevet vist på fremtrædende internationale scener såsom Kennedy Center (Hotel Pro Forma's NeoArctic, 2019), Wiener Staatsoper (Idomeneo, 2014) og La Monnaie Belgian National Opera (Rachmaninov Troika, 2014).

Aysha Amin (f. 1996) er kunstner, kurator og arkitektstuderende. Hun bor og arbejder i Aarhus, og er medstifter og leder af Andromeda8220. Hun er korrespondent og bidragyder til arkitekturmagasinet The Funambulist (Paris) og er også medkurator for CAFx Aarhus Arkitektur Festival. Siden 2018 er hendes projekter blevet fremvist på institutioner over hele Danmark, heriblandt Nikolaj Kunsthal (København, 2022) og Art Hub Copenhagen (2021). Hendes arbejde er også blevet præsenteret på den internationale scene, blandt andet på den digitale platform Hydrocapsules.love i forbindelse med 11. Berlin Biennale (2020), og i projektet Dimensions of Citizenship til United States Pavilionen på Venice Architecture Biennale (2018).

Tilgå Facebook begivenheden her

Magnus Pind & Ánitá Beikpour, Søen, 2022, blandede medier, 175 x 140 x 200 cm. Courtesy af Kunstnerne og Andromeda8220, Aarhus. Foto: Luna Lund Jensen.
Magnus Pind & Ánitá Beikpour, Søen, 2022, blandede medier, 175 x 140 x 200 cm. Courtesy af Kunstnerne og Andromeda8220, Aarhus. Foto: Luna Lund Jensen.

Støttet af