Seminar: Traces of violence, trauma and gender in History of Violence

Seminar
Fri entré
Sprog: Engelsk

Galleri Image og Kunsthal Aarhus inviterer til seminaret Traces of violence, trauma and gender in History of Violence, som afholdes på Kunsthal Aarhus lørdag den 25. september kl. 14-16.30. Gratis entré.

Seminaret er på engelsk. Send venligst en mail til info@galleriimage.dk for tilmelding til seminaret.

På seminaret vil kurator og kunstkritiker Jeppe Ugelvig præsentere sit oplæg, The Forensic Aesthetics of Trauma og billedkunstner og forsker Katrine Dirckinck-Holmfeld vil præsentere sit oplæg The Rematerialisation of Trauma: A Dialogue on Love, hvorefter de begge vil indgå i en samtale med Peter Brandt om hans arbejde med vold, traume og køn i det aktuelle projekt, såvel som i hans tidligere værker. Billedkunstner Selini Halvadaki vil være moderator på seminaret.

Rækkefølge for oplæg: kl. 14:00-16:30 (kunsthallen lukker kl. 17:00)
Titel: Traces of violence, trauma and gender in History if Violence
1 Beate Cegielska byder velkommen og Peter Brandt introducerer paneldeltagerne
2 Selini Halvadaki gennemgår dagens program
3 Peter Brandt artist talk om History of Violence
4 Jeppe Ugelvig oplæg om No Safe Place
5 Samtale mellem Jeppe Ugelvig og Peter Brandt – fra No Safe Place til History of Violence
6 Spørgsmål, kommentarer fra paneldeltagere Beate Cegielska, Peter Brandt, Selini Halvadaki, Jeppe Ugelvig, Katrine Dirckinck-Holmfeld

7 Pause (kaffe, vand, frugt, sødt)

8 Katrine Dirckinck-Holmfeld: oplæg om dematerialisering af traumet
9 Samtale mellem Katrine Dirckinck-Holmfeld og Peter Brandt om at materialisere traumet
10 Spørgsmål, kommentarer fra paneldeltagere Beate Cegielska, Peter Brandt, Selini Halvadaki, Jeppe Ugelvig, Katrine Dirckinck-Holmfeld
11 Spørgsmål fra salen
12 Tak for i dag ved Selini Halvadaki

Peter Brandt (f. 1966) er dansk billedkunstner og bosat i København. Han er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi (København) og Kungliga Konsthögskolan (Stockholm). I sin kunstneriske praksis benytter han sig af feministiske strategier, traumeteori, sin egen krop og refererer ofte til andre kunstnere. I 2020 udgav han bogen No Safe Place på forlaget Really Simple Syndication Press og modtog samme år Statens Kunstfond 3-årige arbejdslegat.

Jeppe Ugelvig (f. 1993) er kurator og kulturkritiker bosat i London og New York. Hans forskning fokuserer sig på historie og teorier omkring kulturel produktion. Han har bl.a. kurateret udstillinger på Charlottenborg (København), Tai Kwun (Hong Kong), Hessel Museum (New York), Goethe Institut (Ramallah) og Statens Museum for Kunst (København). Han har ydermere skrevet essayet 'The Forensics of Trauma', som omhandler Brandts kunstneriske praksis, i bogen No Safe Place.

Katrine Dirckinck-Holmfeld (f. 1981) er kunstner og forsker bosat i København. Hendes kunstneriske praksis er funderet i omfattende researcharbejde. Hendes PhD-projekt 'Time in the Making: Rehearsing Reparative Critical Practices' (Københavns Universitet, 2015) introducerer bud på, hvordan kunst på en gang kan blotlægge ar og samtidig forsøge at hele dem. En tilgang som videreføres i hendes nuværende forskningsprojekt, Entangled Archives, hvor hun undersøger Danmarks kolonisale arkiver. Ydermere er hun en del af forskningsprojektet 'Uncertain Archives' (Københavns Universitet) og 'ACIG: Advancing Creative Industries for Development i Ghana' (CBS, Ghana Universitet, Loughborough Universitet).

Selini Halvadaki (f. 1985) er visuel kunstner og kurator og bosat i København. Hun arbejder primært med film og tekst indenfor tematikker såsom mindelandskaber, historie og identitetsdannelse i skæringpunktet mellem det personlige og kollektive. I sine metoder inkorporerer hun elementer af performativitet ved at bruge non-lineære strategier til at re-redigere og kombinere billeder i bevægelse som del af hendes kritiske og efterforskende tilgang til kunst. Hun har en MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (København).

Seminaret er støttet af Statens Kunstfond, A.P. Møller Fonden, Kulturudviklingspuljen (Aarhus Kommune), Slots- og Kulturstyrelsen, William Demant Fonden og Augustinus Fonden.

Støttet af