Vært filmprogram: Abstractions

ScreeningFri entré

Céline Condorellis installation Vært består af en stor gardininstallation samt et filmprogram i syv dele – Abstractions, Land, Water, Enclosures, Distance, Sea og Seed – som hver især vises i fem dage. Programmet er sammensat af dokumentarer, kunstnerfilm og spillefilm, der beskæftiger sig med konsekvenserne af at leve i en faretruende varmere verden for mennesker, dyr og landskaber.

Ilha das Flores, Jorge Furtado (1989)
35 mm | 12:31 min.
Blomsterøen (Ilha das Flores) er et sted, hvor nogle mennesker spiser resterne af grises måltid efter alle andre tilsyneladende også har spist. Filmen følger en tomat, der ender som måltid for fattige kvinder og børn, gennem et vidtrækkende hændelsesforløb, som startede, da den forlod hr. Suzuki, som dyrkede tomaten. Affaldets tilsyneladende meningsløse livscyklus ledsages af utallige, nøgterne beskrivelser af de hændelsesforløb, som producerer affaldet. Intet af dette formår i sagens natur at retfærdiggøre forbrugersamfundets uretfærdighed, men fremhæver snarere dets absurditet.

Coal Money, Wang Bing (2009)
53 min.
”Coal money”, eller kulpenge, er hvad chaufførerne af 100 tons lastbiler bestandigt forfølger – frem og tilbage, dag og nat – på vejen mellem Shanxi-minerne og havnen i Tianjin i det nordlige Kina. Kina hungrer efter kul, men kul er tungt, beskidt og fyldt med støv, sten og sand. Langs ruten møder chaufførerne prostituerede, politibetjente, småkriminelle, ejere af autoværksteder og mekanikere, og der forhandles og afpresses. Gadekapitalismens barske virkelighed indebærer, at alle forsøger at snyde hinanden. Alt imens kullet bevæger sig mellem forskellige købere og sælgere, iagttager Wang tålmodigt menneskets utallige forsøg på at udvinde profit uanset prisen.

Urth, Ben Rivers (2016)
16mm & Super 8 overført til HD, 19 min.
Urth er filmet i Arizonas Biosphere 2 og består af en navnløs forskers monolog, der dokumenterer hendes sidste dage i et eksperimentelt økosystem. Hun er måske den sidste kvinde på jorden, eller den sidste forsker, som forsøger at leve i en afsondret og aflukket men dog bæredygtig verden. Filmen er en meditation over muligheden for liv i menneskeskabte miljøer og umuligheden af liv i miljøer, som mennesket har ødelagt. I mange af Rivers’ film udgør utopier levede erfaringer forankret i virkelige mennesker og situationer. I Urth foregår det ved at understøtte og opretholde menneskeligt liv i en fortløbende udveksling mellem livssystemer. Filmens titel stammer fra oldnordisk og betegner skæbnens forvredne tråde (jf. Timothy Morton i sin seneste bog, Dark Ecology).

Inhabitants, Artavazd Pelechian (1970)
35 mm. overført til digital video, 9 min.
Inhabitants afbilleder langt overvejende dyr i panik. Filmen er fyldt med scener af enorme migrationer af dyr i vild flugt – inklusiv, overraskende nok, nogle optagelser fra en helikopter. Menneskelig tilstedeværelse antydes blot: vi ser nogle enkelte silhuetter, som tilsyneladende er årsagen til dyrenes frygt. Filmen er på mange måder en hyldest til dyrenes verden, en hyldest, som nærmer sig formel abstraktion med flokke af sølvfarvede fugle, som pulveriserer lyset. De er jordens beboere. Instruktøren Pelechian siger, “it’s hard to give a verbal synopsis of these films. Such films exist only on the screen, you have to see them”.

Total spilletid: 95 min.

En tidligere version af filmprogrammet fandt sted i haven ved The Agricultural University i Athen i form af udendørsbiografen Cinema Zagara i 2018. Projektet var kommissioneret af Locus Athens for Geometries og produceret i samarbejde med AREA (Architecture Research Athens). Biografen var vært for filmprogrammet Ecodrome, organiseret i samarbejde med Filipa Ramos. Filmprogrammet er blevet udvidet til Kunsthal Aarhus.